INSIDE THE SCHOOL: analyzing the “Occurrence Book” of a school in the Brazilian Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v22i39.1166

Keywords:

school, scholar culture, amazon

Abstract

The article analyzes a set of accountings produced in the Escola Estadual de Ensino Médio (EEEM) O Pequeno Príncipe, situated in the city Marabá (PA), located in the Brazilian Amazon. It is about the records filed in the “Occurrence Books” regarding the most varied situations experienced by high school students in the school culture, between 2009 and 2016. Through qualitative procedures, the focus of the analysis was on the recorded information aiming to understand how the described practices represent the recorded experiences and how the school dealt with the demands reported there. The conclusion of these reflections shows an excerpt of the school's daily life configured by different practices and ways of living the school space and subtle mechanisms of confrontations used by the students, which are mentioned in the records. Furthermore, the power of the research is understanding the school as an object of historical construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ERINALDO CAVALCANTI, Universidade Federal do Pará - UFPA

 

Doutor em História, Professor Adjunto da UFPA.

Belém, PA, Brasil.

 

References

BENITO, Agustín Escolano. A escola como cultura: experiência, memória e arqueologia. Campinas, SP: Editora Alínea, 2017.

CAVALCANTI, Erinaldo. A história sem presente e o ensino sem futuro: representação do tempo no ensino de História pelos alunos da Educação Básica. Revista Tempo e Argumento, v. 13, p. 1-28, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0109 Acesso em: 15 mar. 2023.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 1994. v. 1.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares. Teoria e Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.

ESCOLA ESTADUAL DE ENSINO MÉDIO (EEEM): O Pequeno Príncipe. Livros de Ocorrência, Livro 1, 2010.

FRAGO, António Viñao. La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la historia y de la educación. Revista História da Educação, Pelotas, v. 12, n. 25, 2008. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/29059 Acesso em: 8 fev. 2023.

GONDRA, José G. A emergência da escola. São Paulo: Editora Cortez, 2018.

JULIA, Dominique. Cultura Escolar como Objeto Histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1, 2001, 9-43. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38749 Acesso em: 21 mar. 2023.

LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1996.

MORENO, Concha Fuentes. Concepciones de los alumnos sobre la historia. Educar em Revista, v. 22, p. 219-239, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.407 Acesso em: 10 jan. 2023.

RIBEIRO, Renilson Rosa. Entre textos e práticas: ensino de história, instituição escolar e formação docente. História e Ensino, Londrina, v. 21, n. 2, p. 51-79, 2015. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/23856 Acesso em: 16 jan. 2023.

SILVA, Carolina Ribeiro Cardoso da; SILVA, Vera Lucia Gaspar da. Aluno sob medida: como a escola registra seus alunos? Cadernos de História da Educação, v. 14, n. 1, p. 149-168, 2015. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/32119 Acesso em: 24 abr. 2024.

SILVA, Eva Cristina Leite da. Mapeamento dos arquivos escolares: história, memória e preservação de documentos. ÁGORA: Arquivologia em debate, v. 21, n. 42, p. 111–125, 2011. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/266 Acesso em: 24 abr. 2024.

VIDAL, Diana Gonçalves; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/tDdpKPbzPmprhd9Pz5VMQHH/?format=pdf Acesso em: 18 mar. 2023.

VIDAL, Diana Gonçalves. Cultura e práticas escolares: uma reflexão sobre documentos e arquivos escolares. In: SOUZA, Rosa Fátima de; VALDEMARIN, Vera Teresa (org.). A cultura escolar em debate: questões conceituais, metodológicas e desafios para a pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. p. 3-30.

VIDAL, Diana Gonçalves. Cultura e práticas escolares: a escola pública brasileira como objeto de pesquisa. Hist. Educ, n. 25, p. 153-171, 2006. Disponível em: https://revistas.usal.es/tres/index.php/0212-0267/article/view/11177/pdf_6 Acesso em: 8 jan. 2023.

Published

2025-02-21

How to Cite

CAVALCANTI, E. (2025). INSIDE THE SCHOOL: analyzing the “Occurrence Book” of a school in the Brazilian Amazon. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 22(39), 1–21. https://doi.org/10.18817/ot.v22i39.1166