WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education

Authors

  • ELOY BARBOSA DE ABREU Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)
  • RAFAELLA BARBOSA GOMES Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1063

Keywords:

History of Africa, Historiographic currents, Decolonialism

Abstract

In this article we aim to answer an apparently simple question, but with an epistemological depth for History and its teaching. To this end, the discussion begins on the concept of History and what its functionality is, based on a traditional logic and the conception of History for Africans. Next, we approach the traditional historiographic trends, Positivism, Marxism and the Analles school, relating them to the History of Africa, understanding that the History of the African continent cannot be reduced to traditional historiographic trends, but rather as to how they address this topic. Finally, we present decolonial thinking as a possible approach that represents the struggle against the logic of coloniality in African History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

ELOY BARBOSA DE ABREU, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Doutor em História - UFPE

Professor da Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Caxias/ Maranhão/Brasil

RAFAELLA BARBOSA GOMES, Universidade Estadual do Maranhão (UEMA)

Doutoranda em História.

Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

São Luís/Maranhão/Brasil

References

AZEVEDO, Crislane Barbosa; STAMATTO, Maria Inês Sucupira. Teoria historiográfica e prática pedagógica: as correntes de pensamento que influenciaram o ensino de história no Brasil. Antíteses, v. 3, n. 6, p. 703-728 jul./dez. 2010.

BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

BOTTOMORE, Tom. Dicionário do pensamento marxista. Rio de Janeiro: Zahar 2012.

CURTIN, Philip D. Tendências recentes das pesquisas históricas africanas e contribuições à história em geral. In: KI-ZERBO, J. (org.). História geral da África: metodologia e pré-história da África. Brasília, DF: UNESCO: Secad/MEC: UFSCar, 2010. v. 1, p. 36- 58.

FAGE, J. D. A evolução da historiografia da África. In: KI-ZERBO, J. (org.). História geral da África: metodologia e pré-história da África. Brasília, DF: UNESCO: Secad/MEC: UFSCar, 2010. v. 1, p. 1-22.

FALCON, Francisco. História e poder. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS. Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campos, 1997. p. 61-91.

HAMA, Boubou; KI- ZERBO, J. Lugar da história na sociedade africana. In: KI-ZERBO, J. (org.). História geral da África: metodologia e pré-história da África. Brasília, DF: UNESCO: Secad/MEC: UFSCar, 2010. v. 1, p. 23- 36.

HEGEL, G.W. F. Filosofia da história. Brasília, DF: Ed. UnB, 1995.

KI-ZERBO, Joseph. (ed.). História geral da África: metodologia e pré-história da África. Brasília, DF: UNESCO: Secad/MEC: UFSCar, 2010. v. 1.

KOSELLECK, Reinhart. Futuro passado: contribuição à semântica dos tempos históricos. Rio de Janeiro: Contraponto: Ed. PUC-Rio, 2006.

LE GOFF, J. A história nova. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

MONTEIRO, Ana Maria F. C. Professores de história: entre saberes e práticas. Rio de Janeiro: MauadX, 2007.

OLIVEIRA, Elizabeth de Souza; LUCINI, Marizete. O pensamento decolonial: conceitos para pensar uma prática de pesquisa de resistência. Boletim Historiar, v. 8, n. 1, p. 97-115, jan./mar. 2021. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/historiar/index. Acesso em: 20 maio. 2022.

PEREIRA, Luena Nascimento Nunes. O ensino e a pesquisa sobre África no Brasil e a Lei 10.639. Revista África e Africanidades, ano 3, n. 11, p. 1-17, nov. 2008.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. 2. ed. e reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

VAINFAS, Ronaldo. História das mentalidades e história cultural. In: CARDOSO, Ciro Flamarion; VAINFAS, Ronaldo. Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Editora Campos, 1997. p. 217-235.

Published

2023-07-24

How to Cite

ABREU, E. B. D., & GOMES, R. B. (2023). WHAT IS THE HISTORY OF AFRICA FOR? Routes for its functionality in Basic Education. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 20(36), 162–179. https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1063