THE APPROACHES OF THE FIELD OF HEALTH HISTORY IN BASIC HISTORY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1052Keywords:
Basic Education, History Teaching, Health HistoryAbstract
In Primary Education, the History course has a relevant prerogative to provide opportunities for students to know the conditions of the present from the specificities identified in the historical process in order to be prepared to analyze, reflect and act in the social scenario. It is in this context that the field of health history becomes significant as an approach in the subject of History, since the contents expressed in iconography and textuality are linked with the intercurrences of the present time, particularly starting from the Covid-19 pandemic. Considering the analysis of the four volumes that comprehend the Mosaic-History Project Collection of textbooks for the 6th to 9th grade of Elementary School, it was verified the possibilities of approaching the themes of history of health considering an academic production that can also be present in Primary History Teaching classes.
Downloads
References
Fontes
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: história- Guia de livros didáticos. Brasília, DF: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 20 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em 20 jan. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Guia PNLD 2017: história anos finais do Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2016. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2017. Acesso em: 11 maio 2020.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos, apresentação dos temas transversais. Brasília, DF: MEC: SEF, 1998.
VICENTINO, Cláudio; VICENTINO, José Bruno. Projeto Mosaico - História: 6° ano do Ensino Fundamental. São Paulo: Scipione: 2021a. v. 1.
VICENTINO, Cláudio; VICENTINO, José Bruno. Projeto Mosaico - História: 7° ano do Ensino Fundamental. São Paulo: Scipione: 2021b. v. 2.
VICENTINO, Cláudio; VICENTINO, José Bruno. Projeto Mosaico - História: 8º ano do Ensino Fundamental. São Paulo: Scipione: 2021c. v. 3.
VICENTINO, Cláudio; VICENTINO, José Bruno. Projeto Mosaico - História: 9º ano do Ensino Fundamental. São Paulo: Scipione: 2021d. v. 4.
Bibliografia
ALENCASTRO, Luiz Felipe. O trato dos viventes: formação do Brasil no Atlântico Sul. São
Paulo: Companhia das Letras, 2000.
BITTENCOURT, Circe Fernandes. Reflexões sobre o Ensino de História. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 127 -149, 2018.
CAIMI, Flávia Eloisa; STAMATTO, Maria Inês Sucupira. O livro didático de história do ensino médio: critérios de avaliação e documentos curriculares. Educação em questão, Rio Grande do Norte, v. 54, n. 41, p. 220- 250, maio/ago. 2016.
CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.
DALPASSO, Néldi. História Aprendizagem prazerosa. Marechal Rondon, PR: s. n., 2011. Trabalho apresentado como requisito parcial para conclusão do Programa PDE.
FREITAS, Ricardo Cabral de; NOGUEIRA, André. A saúde como campo de batalha: doenças e artes de curar no Brasil, 1750-1822. Ciência & Saúde Coletiva, São Paulo, v. 27, n. 9, p. 3379-3387, 2022.
GURGEL, Cristina Brandt Friedrich Martin. Índios, Jesuítas e Bandeirantes: medicinas e doenças no Brasil dos séculos XVI e XVII. 2009. 194 f. Tese (Doutorado em Clínica Médica)- Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas, Campinas, 2009.
GURGEL, Cristina Brandt Friedrich Martin. Doenças e curas: o Brasil nos primeiros séculos. São Paulo: Contexto, 2011.
LUZ, Madel. Prefácio. In: PEREIRA NETO, André de Faria. Ser médico no Brasil: o presente no passado Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2009. p. 9-13.
MARTINS, L; CASTRO, T. A. Abordagens de saúde em um livro didático de biologia largamente utilizado no Ensino Médio Brasileiro. In: ENPEC- ENCONTRO DE PESQUISA DE EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., 2009, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: ABRAPEC, 2009. v. 1, p. 1-10.
OLIVEIRA, Fernando Bonadia de. O espinosismo é uma forma de educação libertária? Educação e Pesquisa, v. 45, e189854, 2019. DOI: 10.1590/s1678-4634201945189854. Disponível em: http://ref.scielo.org/2d3xh9. Acesso em: 3 maio 2021.
OLIVEIRA, Thayane Lopes. A história das doenças nas aulas de História: uma abordagem possível. Revista História Hoje, v. 10, n. 20, p. 33-50, 2021.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
REVEL, Jacques Revel; PETER, Jean-Pierre. O corpo: o homem doente e sua história. In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. (org.). História: novos objetos. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995. p. 141-158.
RÜSEN, Jörn. Didática da história: passado, presente e perspectivas a partir do caso
alemão. Práxis Educativa, Ponta Grossa- PR, v. 1, n. 2, p. 7-16, jul./dez. 2006.
SANTOS, Vanessa; MARTINS, Liziane. Abordagens de saúde em duas coleções de livros didáticos do Ensino Fundamental I indicados pelo PNLD 2010. Candombá- Revista Virtual, v. 7, n. 1, p. 85-98, jan./dez. 2011.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Didática Reconstrutivista da História e a Formação da Consciência Histórica Dialógica. Revista Territórios e Fronteiras, v. 14, n. 2, p. 166–184, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/territoriosefronteiras. Acesso em: 19 set. 2022.
SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.
SEVCENKO, Nicolau. A Revolta da Vacina: mentes insanas em corpos rebeldes. São Paulo: UNESP, 2018.
SILVEIRA, Anny Jacqueline; NASCIMENTO, Dilene Raimundo. A doença revelando a História: uma historiografia das doenças. In: NASCIMENTO, Dilene Raimundo; CARVALHO, Diana Maul (org.). Uma História Brasileira das Doenças. Brasília: Paralelo 15, 2004. v. 1. p. 13-30.
SOUZA, Diego de Oliveira. A pandemia de COVID-19 para além das Ciências da Saúde: reflexões sobre sua determinação social. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, jun. 2020. Disponível em: https://cutt.ly/qbcgpjF. Acesso em: 19 jan. 2023.
TEIXEIRA, Luiz Antônio; PIMENTA, Tânia Salgado; HOCHMAN, Gilberto. Introdução. In: TEIXEIRA, Luiz Antônio; PIMENTA, Tânia Salgado; HOCHMAN, Gilberto. História da Saúde no Brasil: uma breve história. São Paulo: Hucitec, 2018. p. 9-26.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Outros Tempos: Pesquisa em Foco - História
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Outros Tempos - Pesquisa em foco - História de http://www.outrostempos.uema.br/site/ é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil.