HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist

Authors

  • ERINALDO CAVALCANTI PPGHIST/Unifesspa

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v18i32.851

Keywords:

Taught History, School Knowledge, History Teaching, PIBID

Abstract

This article analyzes a set of records written by elementary school students during the activities of the Institutional Program of Scholarships for Teaching Initiation (Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID/Fahist/Unifesspa) about the meanings that they attribute to the History taught in the classroom. With that goal in mind, we applied an anonymous questionnaire during the activities developed in this Program, with open questions on the issues to be discussed in this article. According to the records produced by the students, the History which is taught in the classroom serves to learn/get to know/know/study the past. In practice, the reflections involving the present and the future are not mentioned. Regarding the contents considered indispensable, they point to themes related to Brazilian History as being the most important.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

ERINALDO CAVALCANTI, PPGHIST/Unifesspa

Doutor em História pela UFPE.
Professor e Coordenador do PPGHIST/Unifesspa.
Marabá/Pará/Brasil.

References

BITTENCOURT, Circe. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Editora Cortez, 2009.

CAIMI, Flávia Eloisa. A licenciatura em história frente às atuais políticas públicas de formação de professores: um olhar sobre as definições curriculares. Revista Latino-Americana de História, São Leopoldo, v. 2, n. 6, p. 193-209, 2013.

CAIMI, Flávia Eloisa. O livro didático de história e suas imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2019. p. 33-54.

CAIMI, Flávia Eloisa. Sob nova direção: o PNLD e seus desafios frente aos contextos político-educativos emergentes. Revista História Hoje, v. 7, n. 14, p. 21-40, 2018.

CAVALCANTI, Erinaldo. A história encastelada e o ensino encurralado: reflexões sobre a formação docente dos professores de história. Revista Educar em Revista, v. 34, n. 72, p. 249-267, 2018.

CAVALCANTI, Erinaldo. Ensino de História, livro didático e formação docente de professores de História no Brasil. Enseñanza de las Ciências Sociales, Espanha, v. 18, p. 49-61, 2019.

CAVALCANTI, Erinaldo. La formación docente inicial del profesor de Historia en Brasil: temas, reflexiones y desafíos. Revista Ciencias Sociales y Educación , Colombia, v. 9, p. 113-135, 2020.

CHARTIER, Roger. Defesa e ilustração da noção de representação. Fronteiras, v. 13, n. 24, p. 15-29, 2011.

COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. As licenciaturas em história e a lei 10.639/03 – percursos de formação para o trato com a diferença? Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, e192224, p. 1-39, 2018.

COELHO, Mauro Cezar; COELHO, Wilma de Nazaré Baia. Os conteúdos étnico-raciais na educação brasileira: práticas em curso. Educar em Revista, n. 47, p. 67-84, 2013.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves; FERREIRA, Marieta de Moraes. História do tempo presente e ensino de história. Revista História Hoje, v. 2, n. 4, p. 19-34, 2013.

FERREIRA, Marieta de Moraes. O ensino da história, a formação de professores e a pós-graduação. Revista Anos 90, v. 23, n. 44, p. 21-50, 2016.

FONSECA, Thais Nívia de Lima. História e ensino de história. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.

FREITAS, Itamar. Aprender e ensinar história nos anos finais da escolarização básica. Aracaju: Criação, 2014.

GOMES, Ângela de Castro; DE LUCA, Tania Regina. Apresentação: dossiê ensino de história e tempo presente. Revista História Hoje, v. 2, n. 4, p. 13-17, 2013.

GUIMARÃES, Selva. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. São Paulo: Papirus, 2012.

JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, v. 1, n. 1 p. 9-43, 2010.

KANTOVITZ, Geane. As apropriações do saber histórico por meio do livro didático de história da rede Salesiana de escola. História & Ensino, Londrina, v. 20, n. 1, p. 171-195, 2014.

KUSNICK, Marcos Roberto; CERRI, Luís Fernando. Ideias de estudantes sobre a história: um estudo de caso a partir das representações sociais. Revista Cultura histórica & Patrimônio, v. 2, n. 2, p. 30-54, 2014.

LAVILLE, Christian. A guerra de narrativas: debates e ilusões em torno do ensino de História. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 19, n. 38, p. 125-138,1999.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Revista Educar em Revista, v. 22, n. especial, p. 131-150, 2006.

LEE, Peter. O ensino de História: algumas reflexões do Reino Unido [entrevista concedida a Cristiani Bereta da Silva]. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2, p. 216-250, 2012.

LINARE, Cecilia; CUESTA, Virginia. Los jóvenes y la historia: el sentido de la enseñanza y el aprendizaje de la Historia para los jóvenes estudiantes de Brasil, Argentina, Uruguay y Chile. Clío & Asociados. La Historia Enseñada, Argentina, n. 20-21, p. 27-42, 2017.

MONTEIRO, Ana Maria. A história ensinada: algumas configurações do saber escolar. Revista História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 37-62, 2003.

MONTEIRO, Ana Maria. O ensino de história: entre história e memória. UFRRJ, Publicações Pesquisa, Prática Educacional, 2011. Disponível em: http://www.ufrrj.br/graduacao/prodocencia/publicacoes/pesquisa-pratica-educacional/artigos/artigo1.pdf Acesso em: 20/03/2018.

MONTEIRO, Ana Maria. Aulas de história: questões do/no tempo presente. Educar em Revista, n. 58, p. 165-182, 2015.

MORENO, Concha Fuentes. Concepciones de los alumnos sobre la Historia. Educar em Revista, Curitiba, n. especial, p. 219-239, 2006.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; OLIVEIRA, Itamar Freitas. Programa Nacional do Livro Didático - PNLD: processo de uma política e possibilidades de aperfeiçoamento. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; COSTA, Aryana Lima (org.). Para que(m) se avalia? livros didáticos de história e avaliações (Brasil, Chile, Espanha, Japão, México e Portugal). Natal: EDUFRN, 2014. v. 1. p. 11-25.

PINTO, Neuza Bertoni. História das disciplinas escolares: reflexão sobre aspectos teórico-metodológicos de uma prática historiográfica. Revista Diálogos Educacionais. v. 14, n. 41, p. 125-142, 2014.

RAMOS, Marcia Elisa Teté; ALVES, Ronaldo Cardoso. Representações de história em jovens da escola básica e da universidade: um estudo sobre pensamento histórico e identidade. Antíteses, v. 9, n. 18, p. 118-152, 2016.

REIS, Aaron S. Cerqueira. As concepções de jovens estudantes sobre assuntos históricos. Revista História Hoje, v. 8, n. 16, p. 70-89, 2019.

RICOEUR, Paul. O passado tinha um futuro. In: MORIN, Edgar (org.). A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012. p. 370-374.

ROCHA, Helenice. A narrativa histórica nos livros didáticos, entre a unidade e a dispersão. Revista Territórios e Fronteiras, v. 6, p. 53-66, 2013.

ROCHA, Helenice. Desafios presentes nos livros didáticos de História: narrar o que ainda está acontecendo. Revista História Hoje, v. 7, p. 86-106, 2019.

ROCHA, Helenice; PACHECO, Ricardo de Aguiar. Quando o ensino vira tema de pesquisa: o ensino de história na pós-graduação em história. Revista Anos 90, v. 23, n. 44, p. 51-83, 2017.

SILVA, Cristiani Bereta. Que memória? Que História? Usos do passado em ensino de história a partir do tempo presente. In: GONÇALVES, Janice (org.). História do tempo presente: oralidade, memória, mídia. Itajaí, SC: Casa Aberta, 2016. p. 117-139.

Published

2021-08-11

How to Cite

CAVALCANTI, E. . (2021). HISTORY TAUGHT: meanings attributed by students of Basic Education from the experience of PIBID/Fahist. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 18(32), 1–25. https://doi.org/10.18817/ot.v18i32.851