HISTORY OF AFRICA AND EPISTEMOLOGICAL INTERVENTION: Degree in African and Afro-Brazilian Studies (UFMA)

Authors

  • MARCELO PAGLIOSA CARVALHO Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v17i29.711

Keywords:

História da África, Estudos Africanos, Estudos Afro-Brasileiros

Abstract

Abstract: This article is the result of postdoctoral research in African History (2016-2017). It aims to discuss possibilities of epistemological intervention in African History through of a specific case of intervention: the implementation of the Degree in African and Afro-Brazilian Studies (UFMA), unprecedented course in Brazil. It analyzes their contributions to the teaching of African and Afro-Brazilian Histories and Cultures. It studies the intentionality and curricular propositions that underlie the pedagogical proposal of this Degree, which recognizes the African contributions in the Brazilian social formation, without romanticism or stereotypes, and collaborates in the attempt to develop new epistemological perspectives.

 Keywords: History of Africa. African Studies. Afro-Brazilian Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

MARCELO PAGLIOSA CARVALHO, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Graduado em História (2000), Mestre (2006) e Doutor (2011) em Educação pela Universidade de São Paulo. Realizou Pós-Doutoramento (2017) em História da África na Universidade de Lisboa. É Professor Adjunto IV da Universidade Federal do Maranhão (UFMA - Campus São Luís). Idealizador e docente da Licenciatura Interdisciplinar em Estudos Africanos e Afro-Brasileiros da UFMA, curso pioneiro no país. Integra o Núcleo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre África e o Sul Global - NEÁFRICA. Coordenou o Projeto de Extensão "Relações étnico-raciais nos currículos escolares" e o Projeto Interdisciplinar do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação á  Docência (PIBID) "Educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana". Participou da criação e atuou como professor do curso de alfabetização de jovens e adultos do Núcleo de Consciência Negra na Universidade de São Paulo (1998-2001). Foi educador e coordenador do Centro de Educação e Organização Popular (1998-2001). Principais temas de discussão: Histórias e Culturas Africanas, Afro-Brasileiras; educação para as relações étnico-raciais; educação para a diversidade; políticas públicas e financiamento da Educação.

Published

2020-02-12

How to Cite

CARVALHO, M. P. (2020). HISTORY OF AFRICA AND EPISTEMOLOGICAL INTERVENTION: Degree in African and Afro-Brazilian Studies (UFMA). Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 17(29), 1–16. https://doi.org/10.18817/ot.v17i29.711