The oral history book as a mediatized performance
DOI:
https://doi.org/10.18817/ot.v22i40.1294Keywords:
oral history, publishing, bookAbstract
The article offers a theoretical reflection on the editorial materiality of oral history publications, taking the artist’s book and its expressive potential as a starting point. Based on the notion of mediatized performance, the text analyzes how graphic design, physical formats, and material elements can enhance the narrative depth of oral testimonies. The central argument maintains that the book is not a neutral medium, but a body derived from the performance of speech, capable of influencing how texts are received and how readers engage with them. By presenting a variety of editorial examples – single books, interview series, and experimental publications – the article proposes an agenda of collaboration between authors and editors, suggesting that oral history practices benefit from rethinking their publishing formats, emphasizing the articulation between content and form.
Downloads
References
ARFUCH, Leonor. Arte, memória e arquivo: poéticas do objeto. Revista Z Cultural, v. 10, n. 2, p. 1-10, 2015.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985. p. 197-221.
BROWN, Joshua. Of Mice and Memory. Oral History Review, v. 16, n. 1, p. 91-109, 1988.
CADÔR, Amir. Coleção especial: livros de artista na biblioteca. Pós: Belo Horizonte, v. 2, n. 3, p. 24-32, 2012.
CADÔR, Amir. Ainda: o livro como performance. Belo Horizonte: Museu de Arte da Pampulha, 2014.
CANTON, Katia. Tempo e memória. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
CARRIÓN, Ulises. El nuevo arte de hacer libros. Plural, v. 4, n. 41, p. 33-38, 1975.
COUTINHO, Sandra. Editoras independentes: a materialidade diferenciada na era da concentração editorial. In: UTSCH, Ana; LANDI, Thiago (org.). Materialidades do texto: estudos sobre cultura impressa e literatura. Belo Horizonte: Moinhos, 2022. p. 181-95.
DERDYK, Edith. Entre ser um e ser mil. In: DERDYK, Edith (org.). Entre ser um e ser mil: o objeto livro e suas poéticas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2013.
FABRIS, Annateresa; COSTA, Cacilda Teixeira da. Tendências do livro de artista no Brasil. São Paulo: Centro Cultural São Paulo, 1985.
GENETTE, Gérard. Paratexts: Thresholds of interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
HUYSSEN, Andreas. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000,
JANOTTI JUNIOR, Jeder. Por uma análise midiática da música popular massiva: uma proposição metodológica para a compreensão do entorno comunicacional, das condições de produção e reconhecimento dos gêneros musicais. E-Compós: Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, v. 6, p. 1-15, 2006.
MUNIZ JR., José de Souza. ‘É dia de feira’: a cena dos microeditores na cidade de São Paulo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 40., 2017, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Intercom, 2017. Disponível em: http://www.portalintercom.org.br/anais/nacionais Acesso em: 12 jan. 2025.
OLIVEIRA, Priscila Costa. Conversas: práticas artísticas dialógicas e colaborativas. Tese (Doutorado em Artes Visuais) - Universidade do Estado de Santa Caraina, Florianópolis, 2023.
PAIVA, Ana Paula Mathias de. A aventura do livro experimental. Belo Horizonte: Autêntica; São Paulo: Edusp, 2010.
PATAI, Daphne. Brazilian Women Speak: Contemporary Life Stories. New Brunswick: Rutgers University Press, 1988.
PISANO, Maria. Book as Witness: The Artist’s Response. New York: The Center for Book Arts, 2012.
PLAZA, Julio. O livro como forma de arte I. Arte em São Paulo, n. 6, abr. 1982a.
PLAZA, Julio. O livro como forma de arte II. Arte em São Paulo, n. 7, maio 1982b.
PORTELLI, Alessandro. História oral como arte da escuta. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
RUBIN, Irene S.; RUBIN, Herbet. Qualitative Interviewing: The Art of Hearing. 2. ed. New York: Sage Publications, 2005.
SANTHIAGO, Ricardo. Palavras no tempo e no espaço: A gravação e o texto de história oral. In: ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; ROVAI, Marta Gouveia de Oliveira (org.). Introdução à história pública. São Paulo: Letra e Voz, 2011. p. 97-108.
SANTHIAGO, Ricardo. História oral e as artes: percursos, possibilidades e desafios. História Oral, v. 16, n. 1, p. 155-87, 2013a.
SANTHIAGO, Ricardo. História oral e história pública: Museus, livros e a “cultura das bordas”. In: SANTHIAGO, Ricardo; MAGALHÃES, Valéria Barbosa de (org.). Depois da utopia: a história oral em seu tempo. São Paulo: Letra e Voz: Fapesp, 2013b. p. 131-140.
SANTHIAGO, Ricardo. De volta ao “para uso futuro”? História oral, pandemia e a documentação urgente do presente. História Unisinos, v. 27, p. 636-48, 2023.
SANTHIAGO, Ricardo; MAGALHÃES, Valéria Barbosa de. “Rompendo o isolamento: reflexões sobre história oral e entrevistas à distância”. Anos 90, v. 27, 2020.
SILVEIRA, Paulo. A página violada: da ternura à injúria na construção do livro de artista. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008.
SMITH, Richard Cándida. Publicando história oral: Trocas orais e cultura impressa. In: SMITH, Richard Cándida. Circuitos da subjetividade: história oral, arte e arquivos. São Paulo: Letra e Voz, 2012. p. 45-59.
SOUSA, Márcia Regina Pereira de. O livro de artista como lugar tátil. Florianópolis: Editora da Udesc, 2011.
TEDLOCK, Dennis. Learning to Listen: Oral History as Poetry. Boundary 2, v. 3, n. 3, p. 707-28, 1975.
VALENTE, Heloísa Duarte de Araújo. Os cantos da voz: entre o ruído e o silêncio. São Paulo: Annablume, 1999.
WOLCOTT, Harold. The Art of Fieldwork. 2. ed. Walnut Creek, CA: Altamira Press, 2004.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ricardo Santhiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Outros Tempos - Pesquisa em foco - História de http://www.outrostempos.uema.br/site/ é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil.

