BLACK FEMALE PROFESSORS IN BRAZILIAN HIGHER EDUCATION: a case study on race and gender
DOI:
https://doi.org/10.18817/ot.v22i39.1221Keywords:
black teachers, higher education, intersectionalityAbstract
This article discusses the challenges faced by black female professors in Brazilian higher education, highlighting the persistence of racism and sexism. Through interviews with faculty members of a public university, we evidence their struggle against isolation and for visibility, in addition to their crucial contributions to the debate on diversity within the university environment. The findings point to the urgent need for anti-racist policies and institutional recognition, aiming for a truly equitable academic culture.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli Eliza. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm Acesso em: 20 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2019. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019.
CARDOSO, Fernando Henrique. Capitalismo e escravidão no Brasil meridional: o negro na sociedade escravocrata do Rio Grande do Sul. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
CARVALHO, José Jorge de. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Brasília, DF: Universidade de Brasília 2006. (Série Antropologia).
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2017.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p. 171, 2002.
GHEDIN, Evandro. Hermenêutica e pesquisa em educação: caminhos da investigação interpretativa. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA E ESTUDOS QUALITATIVOS, 2004, Bauru. Anais [...].Bauru: EDUSC, 2004. v. único. 14.
GOMES, Nilma Lino. Ações afirmativas e formação de professores: desafios e perspectivas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, p. 421-443, 2009.
GOMES, Nilma Lino. Políticas de ações afirmativas na educação: experiências brasileiras. São Paulo: Autêntica, 2012.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, T. T. (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p. 103-133.
HALL, Stuart. Pensando a Diáspora: reflexões sobre a terra no exterior. In: SOVIK, Liv (org.). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG; Brasília: Representação da UNESCO no Brasil, 2003. p. 1-18.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo quotidiano. Lisboa: Orfeu Negro, 2019.
MAESTRI FILHO, Mário José. O escravo africano no Rio Grande do Sul. In: INDACANAL, José Hildebrando; GONZAGA, Sergius. RS: economia e política. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1979. p. 29-53.
MAGALHÃES, Mario Osório. Opulência e cultura na Província de São Pedro do Rio Grande do Sul: um estudo sobre a história de Pelotas (1860-1890). Pelotas: EdUFPEL; Co-edição: Livraria Mundial, 1993.
MAZZOTTI, Alda Judith Alves. Representações Sociais: aspectos teóricos e aplicações à Educação. Em Aberto, Brasília, ano 14, n. 61, p. 60-78, jan./mar., 1994.
MUNANGA, Kabengele. Algumas considerações sobre “raça”, ação afirmativa e identidade negra no Brasil: fundamentos antropológicos. Revista USP, São Paulo, n. 68, p. 46-57, 2006.
MUNANGA, Kabengele. Negritude e identidade negra ou afrodescendente: um racismo ao avesso? Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), Curitiba, v. 4, n. 8, p. 06-14, jul/out., 2012.
RODRIGUES, Raimundo Nina. Os africanos no Brasil. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1932.
SANTOS, Ednailda Maria dos. Identidades e trajetórias de docentes negra(o)s da UFAM. 2010. 82 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2010.
SCOTT, Joan. Gênero: Uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 1, n. 2, jul./dez., p. 71-99, 1995.
SELLTIZ, Jahoda Deutsch Cook et al. Métodos de pesquisa nas relações sociais. São Paulo: Herder, 1972.
SIDI, Pilar de Moraes; CONTE, Elaine. A Hermenêutica como possibilidade metodológica à pesquisa em Educação. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, p. 1942-1954, out./dez. 2017.
YOUNG, Lola. Missing persons: “Fantasing Black Women in Black Skin, White Masks”. In: READ, Alan (org.). The fact of blackness: Frantz Fanon and visual representation. London: Institut of Contemporay Arts, 1996.
ZARTH, Paulo Afonso. Escravidão nas estâncias pastoris da província de São Pedro do Rio Grande do Sul. In: MAESTRI, Mario; LIMA, Solimar (org.). Peões, vaqueiros e cativos campeiros: estudos sobre a economia pastoril no Brasil. Passo Fundo: UPF, 2010. p. 181-211.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Tainá Melo Silveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Outros Tempos - Pesquisa em foco - História de http://www.outrostempos.uema.br/site/ é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil.