IT HAPPENED ONE OF THESE DAYS: about narrative and quilombo
DOI:
https://doi.org/10.18817/ot.v22i39.1216Keywords:
evento, experience, quilomboAbstract
This text is about the possibility of speaking about an event from the temporality “one of these days”. It discusses speaking about the experience of becoming a quilombo in the community of Arrojado, in the city of Portalegre, Rio Grande do Norte, using other temporalities that are not represented as present, past and future. Operating using the post-structural theory, mainly based on the thoughts of Derrida (2013; 2010; 1994), Haddock-Lobo (2020; 2013a, 2013b) and Butler (2018a; 2018b; 2017), what is sought in writing is to draw attention to the fact that speaking about the experience is never simply information. In fact, speaking about an event is also inserted in the dimension of what is heard in the research, and not just what happened. Based on an autobiography in deconstruction (Santos, 2022; 2023) without any chronological attempt for what is narrated, the aim is to explore the constructions of experience and memory, and to point out a method of telling the research that does not involve bringing speeches or narratives to prove data; therefore, an opening to other temporalities and writings.
Downloads
References
ANACLETO, Maria Lucia. “Ser quilombola”: território, identidade e educação na cultura infantil. 2015. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
BUTLER, Judith. Corpos em aliança e a política das ruas: notas para uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018a.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018b.
DERRIDA, Jacques. A voz e o fenômeno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
DERRIDA, Jacques. Salvo o nome. Campinas: Papirus, 1995.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 1999.
DERRIDA, Jacques. Posições. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. Trad. Maria Beatriz Marques Nizza da Silva, Pedro Leite Lopes e Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2009.
DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
DERRIDA, Jacques. Uma certa possibilidade impossível de dizer o acontecimento. Revista Cerrados, v. 21, n. 33, p. 229-251, 2013.
FONTES FILHO, Osvaldo. Uma “possibilidade impossível de dizer”: o acontecimento em filosofia e em literatura, segundo Jacques Derrida. Trans/Form/Ação, Marília, v. 35, n. 2, p. 143-162, 2012.
HADDOCK-LOBO, Rafael. Notas sobre o trajeto aporético da noção de experiência no pensamento de Derrida. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 27, n. 53, p. 259-274, 2013a.
HADDOCK-LOBO, Rafael. Derrida e oscilação do real. Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 4, n. 7, p. 25-46, 2013b.
HADDOCK-LOBO, Rafael. Esses estranhos espelhos ou sobre como especular diante de... Poliética, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 127-157, 2020.
MACEDO, Dinalva de Jesus Santana. Educação em comunidades quilombolas do território de identidade do Velho Chico/BA: indagações acerca do diálogo entre as escolas e as comunidades locais. 2015. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) - Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2015.
MACEDO, Elizabeth. A teoria do currículo e o futuro monstro. In: LOPES, Alice Casimiro; SISCAR, Marcos (org.). Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução e porvir. São Paulo: Cortez, 2018. p. 153-178.
OLIVEIRA, Heron Lisboa de. Comunidades remanescentes dos Quilombos de Arvinha e Mormaça: processos educativos na manutenção e recuperação do território. 2014. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.
ROSA, Guimarães. Grande Sertão: veredas. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
RODRIGUES, Carla. Memorar, me-morar, demorar. Ensaios Filosóficos, v. 18, p. 1-20, 2016.
SANTOS, Maria. Narrar histórias de pesquisas e fazer pesquisa com a autobiografia. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 21, p. 1-19, 2023.
SANTOS, Maria. Quilombo, quilombola e educação: sentidos em-construção. Revista Aleph, Niterói, v. 1, n. 41, p. 1-15, 2024.
SANTOS, Maria do Socorro dos. Cotidiano e aprendizagem de alunos quilombolas – Portalegre (RN). Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais e Humanas) - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2015.
SANTOS, Maria do Socorro dos.“Cada outro é cada outro”: do currículo e diferença em quilombola do Arrojado. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.
SANTOS, Maria; VIEIRA, Glebson; RODRIGUES, Rosimeiry Florêncio de Queiroz. A religião na comunidade quilombola do Arrojado e a devoção a São Gonçalo. Ariús, Campina Grande, v. 19, n. 1, p. 154-174, 2013.
SANTOS, Maria; VIEIRA, Glebson; RODRIGUES, Rosimeiry Florêncio de Queiroz. A comunidade quilombola do Arrojado: cotidiano, religiosidade e identidade. In: SIMPÓSIO INTERDISCIPLINAR DE PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS SOCIAL E HUMANAS. 2., 2014, Mossoró. Anais [...]. Mossoró: UERN/BC, 2014. v. 1, p. 649-661. [E-book].
SERRA, Alice. Demorar, de Derrida a Blanchot: literatura e rastreamentos. Revista Trágica: Estudos de Filosofia da Imanência, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, p. 136-146, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Outros Tempos - Pesquisa em foco - História de http://www.outrostempos.uema.br/site/ é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil.