FOR OTHER NARRATIVES OF INDEPENDENCE: the life of Maria Felipa through Brazilian Cordel literature - experiences in History teaching at Professora Anésia State School (Belém-PA, 2022)

Authors

  • GERALDO MAGELLA DE MENEZES NETO Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC-Belém)

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1047

Keywords:

History Teaching, Independence of Brazil, Brazilian Cordel literature

Abstract

The year of 2022 was marked by the bicentennial celebrations of Brazil’s independence. This event motivated us to rethink the narratives brought forth by textbooks. Instead of a traditional narrative that prioritizes political facts, we need an approach to independence that takes ethnic-racial issues into account. In this sense, this article presents an experience report on the teaching of History at an 8th grade class at the Professora Anésia State School, in Belém - Pará, Brazil. To teach the content pertaining the Independence of Brazil, we used the Cordel literature about the life of Maria Felipa, produced by Jarid Arraes. Maria Felipa was a black woman who participated in the wars against the Portuguese in the state of Bahia, leading her people in the struggle for independence. The approach to Felipa's life allowed students to establish connections between the past and present struggles and challenges of the black population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

GERALDO MAGELLA DE MENEZES NETO, Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC-Belém)

Professor de História da Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC-Belém). Professor de História e Estudos Amazônicos da Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC-PA).

Doutor em História Social da Amazônia na Universidade Federal do Pará (UFPA).

Belém/Pará/Brasil

References

Livro didático

FERNANDES, Ana Claudia (coord.). Araribá mais: história (8º ano). São Paulo: Moderna, 2018.

Bibliografia

ABREU, Márcia. Então se forma a história bonita: relações entre folhetos de cordel

e literatura erudita. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 10, n. 22, p. 199-204, jul/dez. 2004.

ABREU, Martha. Diversidade cultural, reparação e direitos. In: DANTAS, Carolina Vianna; MATTOS, Hebe; ABREU, Martha (org.). O negro no Brasil: trajetórias e lutas em dez aulas de história. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012. p. 107-112.

ARRAES, Jarid. Heroínas negras brasileiras em 15 cordéis. São Paulo: Pólen, 2017.

BEZERRA, Holien Gonçalves. Ensino de História: conteúdos e conceitos básicos. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2012. p. 37-48.

BITTENCOURT, Circe. Livro didático e saber escolar (1810-1910). Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm Acesso em: 30 dez. 2022.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Brasília, DF: MEC, 2004.

BRASIL. Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 30 dez. 2022.

CAMPOS, Renato Carneiro. Ideologia dos poetas populares do Nordeste. 2 ed. Recife: Instituto Joaquim Nabuco de Pesquisas Sociais; Rio de Janeiro: FUNARTE, 1977.

CONCEIÇÃO, Maria Telvira da. O trabalho em sala de aula com a história e a cultura afro-brasileira no ensino de história. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de (org.). História: ensino fundamental. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. p. 131-158.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed., 12. reimp. São Paulo: Contexto, 2021.

EEEF PROFESSORA ANÉSIA. Projeto Político Pedagógico. Belém, 2020.

FERREIRA, Antonio Celso. Literatura: a fonte fecunda. In: LUCA, Tânia Regina de; PINSKY, Carla Bassanezi (org.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. p. 61-91.

FERREIRA, Gustavo Donizete da Matta; MÁRQUEZ, Fernanda Telles. A questão étnico-racial no livro didático de História do 8º e do 9º ano do ensino fundamental. Revista Educação em Foco, v. 27, p. 1-19, 2022.

GOMES, Nilma Lino. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei federal nº 10.639/03. Brasília, DF: MEC: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 39-62.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial: Por um projeto educativo emancipatório. In: FONSECA, Marcus Vinícius; SILVA, Carolina Mostaro Neves da; FERNANDES, Alexsandra Borges (org.). Relações étnico-raciais e educação no Brasil. Belo Horizonte: Mazza, 2011. p. 39-59.

GONÇALVES, Bianca Mafra. Por uma Herstory de Cordel: Entrevista com Jarid Arraes. Revista Crioula, n. 21, p. 497-508, 1. sem. 2018.

HAURÉLIO, Marco. Literatura de cordel: do sertão à sala de aula. São Paulo: Paulus, 2013.

LIMA, Arievaldo Viana (org.). Acorda cordel na sala de aula. Fortaleza: Tupynanquim: Queima-Bucha, 2006.

MACENA, Elizabeth Vieira. A representação do negro no livro didático de história da coleção Projeto Araribá. In: SEMINÁRIO FORMAÇÃO DOCENTE. Intersecção entre universidade e escola – necessidades formativas nas/das licenciaturas. 2017, Dourado. Anais [...]. Dourados, 12 - 14 jun. 2017. p. 1-18. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/seminarioformacaodocente/article/view/4210. Acesso em: 25 dez. 2022.

MARINHO, Ana Cristina; PINHEIRO, Hélder. O cordel no cotidiano escolar. São Paulo: Cortez, 2012.

MENEZES NETO, Geraldo Magella de. “Musas filhas de Apolo, tragam-me

inspiração, para narrar uma guerra, de nação contra nação”: a literatura de

cordel no ensino da Grécia Antiga, um relato de experiência em escolas

públicas do Pará. Revista Sobre Ontens, v. 1, p. 1-17, 2016.

MENEZES NETO, Geraldo Magella de. As discussões sobre a Base Nacional Comum Curricular de História: entre polêmicas e exclusões (2015-2016). Revista Crítica Histórica, ano 8, n. 15, p. 31-61, jul. 2017.

MENEZES NETO, Geraldo Magella de. Semana da Consciência Negra e literatura de cordel: relato de experiências no ensino de História na Escola Estadual Ruth Passarinho (Belém-PA, 2019). Revista Inform@ção: A Revista Digital do CEFOR/SEDUC, Belém, v. 7, n. 8, p. 55-68, dez. 2020.

MONTEIRO, Luciano Araujo. Identificação de estereótipos contidos na obra: Casa Grande e Senzala e na coleção de obras didáticas que compõem o projeto Araribá História. In: ENCONTRO ESCRAVIDÃO E LIBERDADE NO BRASIL MERIDIONAL, evento on line, 10., 2021. Anais [...], 11 - 13 maio 2021. p. 1-9. Disponível em: http://www.escravidaoeliberdade.com.br/site/images/10encontro/luciano_monteiro.pdf Acesso em: 25 dez. 2022.

NEVES, Lucia Maria Bastos Pereira das. Os esquecidos no processo da Independência:

uma história a se fazer. Almanack, Guarulhos, n. 25, p. 1–44, 2020.

OLIVEIRA, Sandra Regina Ferreira de; AQUINO, Luciana Fernandes de Aquino. A independência do Brasil nos livros didáticos para crianças: uma análise da produção didática entre as décadas de 1970 e 2000. História & Ensino, Londrina, v. 23, n. 2, p. 155-180, jul./dez. 2017.

PEREIRA, Diego Ramon Souza. Cordel-jornal e o ativismo negro: os cordéis da poetisa Jarid Arraes. Revista Encantar: Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 3, p. 1-22, 2021.

PINSKY, Jaime; PINSKY, Carla Bassanezi. O que e como ensinar: por uma história prazerosa e consequente. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. São Paulo: Contexto, 2012. p. 17-36.

RIBEIRO JÚNIOR, Halferd Carlos. Interpretações da Independência Brasileira nos livros didáticos de História do Brasil de Joaquim Silva entre 1946 e 1961. In: VALÉRIO, Mairon Escorsi; RIBEIRO JÚNIOR, Halferd Carlos (org.). Ensino de História: memória e identidade. Jundiaí-SP: Paco Editorial, 2016. p. 67-91.

ROCHA, Simone Maria da; AZEVEDO JÚNIOR, Manoel Bezerra de. Cordel como instrumento de ensino e reflexão: heroínas negras brasileiras na voz de Jarid Arraes. Educação & Linguagem, ano 6, n. 2, p. 129-140, maio/ago. 2019.

SAMYN, Henrique Marques. Negritude e gênero no cordel: ensaio sobre

as “Heroínas Negras” de Jarid Arraes. Macabéa: Revista Eletrônica do Netlli, v. 5, n. 2, p. 92-102, jul./dez. 2016.

SANTOS, Lucas Borges dos. Maria Felipa de Oliveira. Resgate da Memória, ano 1, n. 2, p. 30-33, jul. 2014.

SCHWARTZ, Rosana Maria; CHIARADIA, Adriana Maria Gonçalves. A literatura de cordel como documento da História: uma análise dos folhetos de Rodolfo Coelho Cavalcante e Jarid Arraes. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA CULTURAL CULTURAS – Artes – Políticas: Utopias e distopias do mundo contemporâneo 1968 – 50 anos depois. 9., 2018, Cuiabá. Anais [...]. Cuiabá: UFMT, 2018. p. 1-14. Disponível em: http://gthistoriacultural.com.br/IXsimposio/anais/Rosana%20Maria%20P.%20B.%20Schwartz%20&%20Adriana%20Maria%20Goncalves%20Chiaradia.pdf Acesso em: 31 dez. 2022.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. In: FONSECA, Marcus Vinícius; SILVA, Carolina Mostaro Neves da; FERNANDES, Alexsandra Borges (org.). Relações étnico-raciais e educação no Brasil. Belo Horizonte: Mazza, 2011. p. 11-37.

SILVA, Jefferson Rodrigo da. De anônimo a Best-Seller: digressões sobre o sucesso do Projeto Araribá – História no PNLD de 2008. Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 4, n. 2 p. 102-127, jul./dez. 2012.

SOUZA, Clara Marques. Entre avanços e desafios: a representação de

mulheres negras em dois livros didáticos de História do ensino fundamental. Revista Eletrônica História em Reflexão, Dourados, v. 14, n. 27, p. 127-152, jan./jun. 2020.

VALIM, Patrícia; FARIAS, Marianna Teixeira. Maria Felipa liderou baianas na luta contra soldados portugueses. Folha de São Paulo, 5 set. 2022. Caderno Ilustríssima. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/amp/ilustrissima/2022/09/maria-felipa-liderou-baianas-na-luta-contra-soldados-portugueses.shtml Acesso em: 5 jan. 2023.

VIDAL, Maria Cristina Fonseca Ribeiro. Imagens recortadas: os protagonistas da história

do Brasil na narrativa didática de Jonathas Serrano. In: ROCHA, Helenice Aparecida

Bastos; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). A história na escola:

autores, livros e leituras. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. p. 91-108.

Published

2023-07-24

How to Cite

MENEZES NETO, G. M. D. (2023). FOR OTHER NARRATIVES OF INDEPENDENCE: the life of Maria Felipa through Brazilian Cordel literature - experiences in History teaching at Professora Anésia State School (Belém-PA, 2022). Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 20(36), 335–367. https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1047