TO THINK OF THE TURN OF THE 19TH TO THE 20TH CENTURY THROUGH THE HISTORY OF ART: Symbolism, Expressionism and Abstractionism

Authors

  • EDUARDO CRISTIANO HASS DA SILVA Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • BÁRBARA VIRGÍNIA GROFF DA SILVA Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v19i33.908

Keywords:

Art History, Fin-de-Siècle, Europe

Abstract

The present investigation aims to analyze the historical moment of the passage from the 19th to the 20th century, from the perspective of three artistic expressions, namely: Symbolism, Expressionism and Abstractionism. The context of the turn of the 19th century to the 20th century was chosen because it represented a multifaceted historical period, in which Europe was dominating the world, imposing its imperialist rules, and profiting from the exploitation of people and goods. Methodologically, we resorted to Literature Review, taking a set of authors and works from the History of Art. In parallel to the analysis of the selected authors, we took into consideration a set of artworks, understood here as documents. The results are partial, contributing to thinking about the Fin-de-Siècle and the nuances of capitalism and modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

EDUARDO CRISTIANO HASS DA SILVA, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3906-5448

Doutor em Educação pela UNISINOS

Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Currais Novos/Rio Grande do Norte/Brasil

 

BÁRBARA VIRGÍNIA GROFF DA SILVA, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8206-1602

Doutora em Educação pela PUC-RS

Professora da Rede Municipal de Cachoeirinha (RS)

Porto Alegre/Rio Grande do Sul/Brasil

References

a) Obras

ENSOR, James. A Morte e As Máscaras. 1897. Óleo sobre a tela.

KANDINSKY, Wassily. Munique, Igreja Sta. Ursula. 1908. Óleo sobre tela. Galeria municipal da Lenbachhaus (Museu de arte de Munique).

KANDINSKY, Wassily. Esboço para a Composição IV (Batalha). 1911. Óleo sobre tela.

KHNOPFF, Fernand. Carícias. 1896. Óleo sobre a tela. Museu Real de Belas Artes em Bruxelas.

KUPKA, Frantisek. Amorfa de Cores. 1912. Óleo sobre tela.

NOLDE, Emil. O Profeta. 1912. Xilogravura. Museu de Arte Moderna de Nova York.

REDON, Odilon. A Aranha Sorridente. 1887. Litografia. Museu Britânico.

TURNER, J. M. William. Chuva, vapor e velocidade. Tinta a óleo. 1844. Galeria Nacional de Londres.

Bibliografia

ADES, Dawn. Dadá e surrealismo. In: STANGOS, Nikos (org.). Conceitos de arte Moderna. Rio de Janeiro: Zahar, 1991. p. 81-99.

ALTET, Xavier Barral I. História da arte: Ofício de arte e forma. Tradução de Paulo F. Anderson Dias. Campinas: Papirus, 1990.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Cia das Letras, 1993.

BAUMER, Franklin. O pensamento europeu moderno. Lisboa: Edições 70, 1990.

BERMAN, Marshall. Tudo que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Editora Schwarcz, 1986.

BOSCOLI, Daniel; COSTA, Korina. Secessão vienense e a contribuição de Joseph Maria Olbrich. Colloquium Humanarum, v. 11, n. especial, p. 237-244, jul./dez. 2014. Disponível em: http://www.unoeste.br/site/enepe/2014/suplementos/area/Humanarum/Arquitetura%20e%20Urbanismo/SECESS%C3%83O%20VIENENSE%20E%20A%20CONTRIBUI%C3%87%C3%83O%20DE%20JOSEPH%20MARIA%20OLBRICH.pdf. Acesso em: 29 nov. 2021.

GOMBRICH, Ernest Hans. A história da arte. Tradução de Cristiana de Assis Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

HOBSBAWM, Eric J. A Era dos Impérios (1875 - 1914). São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LUNA, Sérgio Vasconcelos de. Planejamento de pesquisa: uma introdução. 2. ed. São Paulo: EDUC, 2011.

LYNTON, Norbert. Expressionismo. In: STANGOS, Nikos (org.). Conceitos de arte Moderna. Rio de Janeiro, Zahar, 1991. p. 24-37.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto Comunista. São Paulo: Editora Boitempo, 2005.

OLIVEIRA, Luciana da Costa de. Danças da morte: considerações acerca de um gênero medieval. In: BAKOS, Margareth Marchiori; SILVEIRA, Eliana Ávila (org.). Vida, cotidiano e morte: estudos sobre o Oriente Antigo e a Idade Média. Porto Alegre: Letras & Vida, 2012. p. 152-159.

PEDROSA, Israel. O universo da cor. Rio de Janeiro: Senac Nacional, 2008.

Published

2022-01-31

How to Cite

SILVA, E. C. H. D. ., & SILVA, B. V. G. D. . (2022). TO THINK OF THE TURN OF THE 19TH TO THE 20TH CENTURY THROUGH THE HISTORY OF ART: Symbolism, Expressionism and Abstractionism. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 19(33), 36–56. https://doi.org/10.18817/ot.v19i33.908