“We didn't skip the physical education class”: experiences in the School of the First Teaching Staff of ESEFPA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v22i40.1255

Keywords:

Physical education, Oral History, ESEFPA

Abstract

This research aimed to identify the school experiences of the first teachers at the School of Physical Education (ESEFPA) related to the subject of Physical Education, from primary to secondary education. To achieve this, oral sources were used, obtained through interviews with four teachers, based on the theoretical-methodological principles of Oral History. From the interpretations of the teachers' memories, it was possible to reconstruct fragments of the history of Physical Education in schools in the state of Pará during the 1950s and 1960s, related to who taught the classes, the knowledge of Physical Education at the time, and the methods applied in the lessons. It is noteworthy that Oral History contributed significantly to the developement of this research and, in this way, enabled the presentation of these narratives, which would hardly be known without such mediation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

CARMEN LILIA DA CUNHA FARO, UNIVERSIDADE DO ESTADO DO PARÁ

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (2021). Mestra em Ciência da Motricidade Humana pela Universidade do Estado do Pará (2004). Especialista em Metodologia de Ensino da Educação Física Escolar pela Universidade Federal do Pará (1996). Especialista em Ciência e Técnica da Ginástica Rítmica pela Universidade Gama Filho (1982). Especialista em Educação Motora e Esportes na Escola pela Universidade Federal do Pará (1997). Graduada em Educação Física pela Escola Superior de Educação Física do Pará (1977). Docente do Magistério Superior na Universidade do Estado do Pará, lotada no Departamento de Ginástica, Arte Corporal e Recreação do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde. Pesquisadora do Grupo Ressignificar - Experiências inovadoras na formação de professores e prática pedagógica - e integrante do Grupo Corpo - Cotidiano, Resgate, Pesquisa e Orientação - da Universidade Federal da Bahia. Associada ao Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE), atuando no comitê científico do GTT 10 - Memórias da Educação Física e Esporte -, membro da Associação Nacional de História (ANPUH) e da Associação Brasileira de História Oral (ABHO). Têm experiências na área de Educação e Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar. Linhas de pesquisa e áreas de interesse: Ginástica, Dança, Corporeidade, Esporte, Lazer, História Oral, Memória e História da Educação Física.

Coriolano Pereira da Rocha Junior, Universidade Federal da Bahia

PÓS-DOUTORADO EM HISTÓRIA PELA UNIVERSIDADE DE LISBOA (2018); DOUTOR EM HISTÓRIA COMPARADA PELA UFRJ (2011); MESTRE EM EDUCAÇÃO FÍSICA PELA UNIVERSIDADE GAMA FILHO (2000); LICENCIADO EM EDUCAÇÃO FÍSICA PELA UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO (1993); PROFESSOR ASSOCIADO DA FACULDADE DE EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DA BAHIA; PROFESSOR DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO (UFBA); LÍDER DO GRUPO DE PESQUISA CORPO; VICE COORDENADOR DO COMITÊ DE ÉTICA EM PESQUISA FACED/UFBA.

References

Documentos

INICIA-SE hoje o curso de especialização em educação física. O Estado do Pará. Belém, 16 fev. 1961.

CURSO de educação física em Belém. O Liberal, Belém, 8 abr. 1958.

SHOW de muita graça e esplendor na abertura do VII JOPAGICOS. O Liberal, Belém, 16 ago. 1961.

XV jogos paraenses ginásio colegiais tem abertura solene hoje pela manhã. O Liberal, Belém, 1 set. 1969.

PREPARANDO professores de educação física. Folha do Norte, Belém, 28 jun. 1956.

CURSO de informações de educação física e esportes. Folha do Norte, Belém, 30 dez. 1964.

Bibliografias

ALBERTI, Verena. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, 1989.

ALBERTI, Verena. Ouvir contar: textos em história oral. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.

ALBERTI, Verena. Manual de história oral. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

ANDRADE, Everardo Paiva de; ALMEIDA, Juniele Rabêlo de. Em busca de tempos da experiência: história de vida, profissão e narrativas de professores na perspectiva educacional. In: Ernesto Paiva de Andrade; Juniele Rabêlo de Almeida (org.). História oral e educação: experiência, tempo e narrativa. São Paulo: Letra e Voz, 2019. p. 13-40.

AZEVEDO, Ângela Celeste Barreto de. História da educação física no Brasil: currículo e formação superior. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2013.

BETTI, Mauro. Educação física e sociedade. São Paulo: Editora Movimento, 1991.

BOSI, Éclea. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

COSTA, Lamartine Pereira da. Diagnóstico de educação física/desportos no Brasil. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Cultura: Fundação Nacional de Material Escolar, 1971.

CUNHA, Luciana Bicalho. A educação física desportiva generalizada no Brasil: princípios e sistematizações de um método de ensino em circulação (1952-1980). 2017. 261 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

DELGADO, Lucilia de Almeida Neves. História oral: memória, tempo, identidades. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

FIGUEIREDO, Priscilla Kelly. A história da educação física e os primeiros cursos de formação superior no Brasil: o estabelecimento de uma disciplina (1929-1958). 272 p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2016.

FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro Gomes de Souza Avelino. O professor como profissional da educação. In: FARES, Josebel Akel. Memória de mestre: Belém antiga em narrativa de professores. Belém: Paka-Tatu: EDUEPA, 2017. p. 133-149.

GAIO, Roberta. Ginástica rítmica popular: proposta educacional. 2. ed. Jundiaí, SP: Editora Fontoura, 2007.

LOURDES, Luiz Fernando Costa de. Antonio Boaventura da Silva: o professor e suas concepções sobre a educação física nas décadas de 1940-1970. 2007. 98 f. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

MARCONDES, Maria Inês; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de Oliveira. Metodologias e técnicas de pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2010.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; RIBEIRO, Suzana L. Salgado. Guia prático de história oral: para empresas, universidades, comunidades, famílias. São Paulo: Contexto, 2011.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de história oral. São Paulo: Edições Loyola, 1996.

MEIHY, José Carlos Sebe Bom; SEAWRIGHT, Leandro. Memórias e narrativas: história oral aplicada. São Paulo - SP: Contexto, 2020.

MENEZES, José Américo Santos. Escola de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe: uma possível história. In: FERREIRA NETO, Amarílio (org.). Pesquisa histórica na educação física. Espírito Santo: Faculdade de Ciências Humanas de Aracruz, 1998. v. 3, p. 153-179.

NEDIALCOVA, Guirga T.; BARROS, Daisy Regina. ABC da ginástica. Rio de Janeiro: Grupo Palestra Sport, 1999.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 10, p. 7-28, dez. 1993.

OLIVEIRA, Vitor Marinho. Educação física humanista. 2. ed. Rio de Janeiro: Shape, 2010.

PEUKER, Ilona. Ginástica moderna sem aparelhos. 2. ed. Rio de Janeiro : Fórum, 1974.

SELLES, Sandra Escovedo; SANTOS, Tatiane Castro dos. A entrevista na pesquisa educacional, seus usos etnográficos e a perspectiva da história oral. In: ANDRADE, Everardo Paiva de; ALMEIDA, Juliene Rabêlo de (org.). História oral e educação: experiência, tempo e narrativa. São Paulo - SP: Letra e Voz, 2019. p. 65-86.

SOUZA JUNIOR, Marcílio. História da educação física escolar no Brasil. In: Terezinha Petrucia da Nóbrega (org.). O ensino de educação física de 5ª a 8ª séries. Natal: Paidéia, 2005. p. 13-32.

VILLELA, Heloisa A primeira Escola Normal do Brasil. In: NUNES, Clarice (org.). O passado sempre presente. São Paulo: Cortez, 1992. p. 17-42.

Entrevistas

CORRÊA, Eni do Perpétuo Socorro. Entrevista 3. [8 dez. 2019]. Entrevistadora: Carmen Lilia da Cunha Faro. Belém, 2019. Transcrição (7 páginas).

OLIVEIRA, Alberto Duarte de. Entrevista 2. [13 e 27 nov. 2019]. Entrevistadora: Carmen Lilia da Cunha Faro. Belém, 2019. Transcrição (23 páginas).

SOUZA, Vera Nazaré Cardoso de. Entrevista 1. [1 e 22 nov. 2019]. Entrevistadora: Carmen Lilia da Cunha Faro. Belém, 2019. Transcrição (26 páginas).

VON-GRAP, Armando Alcântara. Entrevista 4. [17 jan. 2020]. Entrevistadora: Carmen Lilia da Cunha Faro. Belém, 2020. Transcrição (9 páginas).

Published

2025-07-29

How to Cite

DA CUNHA FARO, C. L., & Pereira da Rocha Junior, C. (2025). “We didn’t skip the physical education class”: experiences in the School of the First Teaching Staff of ESEFPA. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 22(40), 149–172. https://doi.org/10.18817/ot.v22i40.1255

Issue

Section

Artigos - Dossiê temático História oral: experiências, trajetórias e percursos de pesquisa