Oral history, social memory, and experience: approaching theoretical-methodological frameworks for research in History Education
DOI:
https://doi.org/10.18817/ot.v22i40.1246Keywords:
social/collective memory, experience, oral historyAbstract
This article is an excerpt from a broader study aimed at analyzing the memory of debates surrounding the objections and proposals of historians and researchers in history education in the face of educational reforms, particularly those targeting secondary education. The purpose of this paper is to reflect on a theoretical-methodological discussion of lived and transmitted experiences as both object and source of investigation, establishing connections among studies in the fields of social/collective memory, History teaching, and Oral History. The epistemological framework is informed by Halbwachs (2004), Aróstegui (2004), and Magalhães (2014), with a focus on the categories of Social Memory, Experience, and Oral History. The composition and methodological procedures of the analyzed documentary corpus are based on oral sources, requiring dialogue with the field of Oral History. However, it is concluded that the complexity of historicizing lived experiences accessed through Oral History demands further discussion in order to address the theoretical and methodological specificities inherent to this type of source.
Downloads
References
ALBERTI, Verena. Fontes orais: História dentro da História. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org.). Fontes orais: História dentro da História. São Paulo: Contexto, 2006. p. 155-202
ALMEIDA NETO, Antonio Simplício de; MELLO, Paulo Eduardo Dias de. Memórias e escritos do ensino de História: apontamentos iniciais. In: MOLINA, Ana Heloisa; FERREIRA, Carlos Augusto Lima (org.). Entre textos e contextos: caminhos do ensino de História. Curitiba: CRV, 2016. p. 15-37.
ARÓSTEGUI, Julio. Retos de la memoria y trabajos de la historia. Revista de Historia Contemporanea, Madrid: Espagrafic, n. 3, p. 1-58, 2004.
BITTENCOURT, Circe. Entrevista feita por Diogo da Silva Roiz. Revista Teoria e Prática, v. 30, n. 63, p. 2-25, 2020.
BRASIL. Lei n. 14.945, de 31 de julho de 2024. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), a fim de definir diretrizes para o ensino médio, e as Leis n. 14.818, de 16 de janeiro de 2024, 12.711, de 29 de agosto de 2012, 11.096, de 13 de janeiro de 2005, e 14.640, de 31 de julho de 2023. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 1 ago. 2024, p. 5.
BRASIL. Lei n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis n. 9.394, de 20 de novembro de 1996. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm Acesso em: 27 jun. 2023.
BRASIL. Lei n. 5692, de 11 de agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Ensino de 1º e 2º grau. Brasília, 1971. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 12 ago. 1971a, p. 6377.
BRASIL. Conselho Federal de Educação (CFE). Parecer nº 853/71, aprovado em 12/11/1971. Núcleo comum para os currículos do ensino de 1º e 2º graus. A doutrina do currículo na lei 5.692 de 1971. Brasília, DF, 1971b. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br Acesso em: 14 jul. 2021.
FENELON, Déa Ribeiro. Entrevista. In: FONSECA, Selva Guimarães. Ser professor no Brasil. Campinas: Editora Papirus,
FONSECA, Selva Guimarães. Ser professor no Brasil: História Oral de vida. Campinas: Papirus, 1997.
GUIMARÃES, Selva. Entrevista feita por Diogo da Silva Roiz. Revista Tempos Históricos, v. 23, p. 581- 612, 2 sem. 2019.
HALBWACHS, Maurice. Los marcos sociales de la memoria. Rubí: Anthropos Editorial; Concepción: Universidad de la Concepción; Caracas: Universidad Central de Venezuela, 2004.
MAGALHÃES, Lívia Diana Rocha. História, memória e geração: remissão inicial a uma discussão político-educacional. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 55, mar., 2014.
MENDES, Sandra Regina. Memória, reformas educacionais para o ensino médio e conhecimento histórico (1971-2017). 2024. Tese (Doutorado em Memória: Linguagem e Sociedade) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2024.
MESQUITA, Ilka Miglio de. Memória/identidades em relação e formação de professores: diálogos com fóruns acadêmicos nacionais. 2008. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Campinas, Campinas, 2008.
NAPOLITANO, Marcos. Negacionismo histórico. In: SZWAKO, José; RATTON, José Luiz (org.). Dicionário dos negacionismos no Brasil. Recife: Cepe, 2022. p. 216-219.
ODETTI, Cecília Ángela; MAGALHÃES, Lívia Diana Rocha; TIRIBA, Lia. Historicizar a experiência: ensaio sobre seus fundamentos teórico-epistemológico. Research, Society and Development, v. 10, p. 1-9, 2021.
ROIZ, Diogo da Silva. Projeto de pesquisa “Biografias intelectuais: trajetórias de pesquisadoras pioneiras nos estudos históricos brasileiros”. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/3488251835180213 Acesso em: 27 jun. 2025.
SILVA, Marcos. Entrevista feita por Geni Rosa Duarte e Méri Frotscher. Revista Espaço Plural, ano 7, n. 15, p. 4-10, 2 sem. 2006.
TRAVERSO, Enzo. O passado, modos de usar: História, memória e política. Belém: Edições Unipop, 2012.
Bibliografia completa utilizada por Selva Guimarães Fonseca
ALBERTI, Verena. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: FGV, 1990.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Definindo história oral e memória. Cadernos CERU, São Paulo, n. 5, 2 série, 1994
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. A colônia brasilianista: História Oral de vida acadêmica. São Paulo: Nova Stella, 1990.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Canto de morte Kaiowá: História Oral de vida. São Paulo: Loyola, 1991.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. História e memória ou simplesmente história oral? São Paulo: USP, s. d., mimeo.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: T. A. Queiroz: Edusp, 1983.
DEBRET, Guita Grin. História de vida e experiências de envelhecimento para as mulheres de classe média em São Paulo. Cadernos CERU, São Paulo, n. 19, jun. 1984.
DEMARTINI, Zeila de Brito Fabri. História de vida na abordagem de problemas educacionais. In: VON SIMON, O. M. (org.). Experimentos com histórias de vida (Itália-Brasil). São Paulo: Vértice, 1988. (Enciclopédia Aberta de Ciências Sociais).
DUNAWAY, David K.; BAUM, Willa K. Oral history: an interdisciplinary anthology. Nashville: American Association for State and Local History, 1984.
FERREIRA, Marieta de Moraes; Janaína Amado (org.). Usos e abusos da História Oral. Rio de Janeiro: FGV, 1994a.
FERREIRA, Marieta de Moraes; Janaína Amado (org.). História oral e multidisciplinaridade. Rio de Janeiro: Diadorim, 1994b
FRAZER, Ronald. Blood of Spain: an or oral history of the Spanish war. Nova York: Pantheon Books, 1979.
GALLIAN, Dante M.C. Pedaços da guerra: experiências com história oral de vida dos tobarrenhos. 1992. Dissertação (Mestrado em História Social). São Paulo: FFLCH/USP, 1992.
GARRIDO, Joan del A. As fontes orais na pesquisa histórica: uma contribuição ao debate. Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH/Marco Zero, v. 13, n. 25-26, set. 1992/ago. 1993.
GRELE, Ronald. Historia y sus lenguajes en la entrevista de historia oral: quién contesta a las preguntas de quién y por qué. Historia y fuente oral, Barcelona, n. 5, 1989.
GOODSON, Ivor F. (org.). Dar voz ao professor: As histórias de vida do professor e seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.
KHOURY, Yara M. A. Documentos orais e visuais: organização e usos coletivos. Revista do Arquivo Municipal, São Paulo: SMC/DPH, n. 200, 1991.
PASSERINI, Luísa. Oral history in Italy after the second world war: from populism to subjectivity. International Journal of Oral Histor, n. 2, jun, 1998.
PASSERINI, Luísa. Mitobiografia em história oral. Projeto História, São Paulo: PUC, n. 10, dez. 1993.
PORTELLI, Alessandro. The time of my life, functions of time in oral history. International Journal of Oral History, v. 2, n. 3, nov. 1981.
PORTELLI, Alessandro. The death of LuigiTrastulli and others stories: Form and meaning in oral history. Nova York: State University of New York Press, 1991.
THOMPSON, Paul. A voz do passado. Trad. Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
VANSINA, Jan. Oral tradition as history. Madison: University of Wisconsin Press, 1985.
Bibliografia completa utilizada por Ilka Miglio Mesquita
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de História Oral. São Paulo: Loyola, 2002.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. A colônia brasilianista - História Oral de vida acadêmica. São Paulo: Nova Stella, 1990.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Canto de morte Kaiowá – História Oral de vida. São Paulo: Loyola, 1991.
BOSI, Ecléa. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 4. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
BOSI, Ecléa. O Tempo vivo da memória: ensaios de psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
CHIOZZINI, Daniel F.; MESQUITA, Ilka Miglio; TUMA, Magda Madalena. Potencialidades da história oral e da memória para o diálogo com professores e professoras em suas singularidades. In: ZAMBONI, Ernesta (org.). Digressões sobre o Ensino de História: memória, história oral e razão histórica. Itajaí: Maria do Cais, 2007. p. 103-145.
FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína (org.). Usos e abusos da História Oral. 2. ed. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
THOMPSON, Paul. A voz do passado- História Oral. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1998.
Entrevistas
ABUD, Katia Maria Abud. Entrevista feita por Alexandra Lima da Silva e Marcelo Fronza, publicada na Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, v. 6, n. 3, dez., 2013.
BITTENCOURT, Circe Bittencourt. Entrevista feita por Diogo da Silva Roiz, publicada na Revista Teoria e Prática, v. 30, n. 63, 2020.
BITTENCOURT, Circe Bittencourt. Entrevista feita por Letícia Oliver Fernandes, Matheus de Paula Silva e Pedro José de Carvalho Neto, publicada na Revista Epígrafe, São Paulo, v. 9, n. 1, 2020.
GUIMARÃES, Selva Guimarães. Entrevista feita por Diogo da Silva Roiz, publicada na Revista Tempos Históricos, v. 23, 2 sem. 2019.
NEVES, Joana Neves. Entrevista feita por Tiago Alinor Hoissa Benfica, publicada na Revista História Hoje, v. 11, n. 22, 2022.
RICCI, Cláudia Sapag. Entrevista feita por Arthur Nogueira Santos e Costa, publicada na Revista História e Perspectivas, Uberlândia, n. 54, jan./jun. 2016.
SILVA, Marcos. Entrevista feita por Geni Rosa Duarte e Méri Frotscher, publicada na Revista Espaço Plural, ano 7, n. 15, 2 sem. 2006.
ZAMBONI, Ernesta. Entrevista feita por Sandra Regina Ferreira de Oliveira, publicada na Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 21, n. 2, p. 437-452, jul./dez. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sandra Regina Mendes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Outros Tempos - Pesquisa em foco - História de http://www.outrostempos.uema.br/site/ é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasil.

