TEACHING HISTORY, ETHNIC-RACIAL AND GENDER RELATIONS: a viable experience

Authors

  • FABIANA FRANCISCA MACENA Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEDF)

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1059

Keywords:

Teaching History, Ethnic-racial relations, Gender

Abstract

This article is an experience report about the work carried out with eighth grade students at a public school in the Federal District about the protest movements of the Regency period (1831-1840). In the proposed and developed activities, we sought to highlight how the poor, indigenous, women, and enslaved people found in these revolts and rebellions possible spaces for the manifestation of their wills and aspirations, marking new forms of political action and protagonism. Thus, we encouraged students to research and analyze different registers and languages, in order to enable a critical reflection on the Brazilian historical experience and its similarities and differences with the project of a citizen society, as well as the production of other narratives, which made visible the actions, protagonisms, thoughts, projects and power games that informed the Regency period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

FABIANA FRANCISCA MACENA, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEDF)

 

Doutora em História - UnB 

Professora da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal – SEDUC DF.

Brasília/Distrito Federal/Brasil

 

References

BRASIL. Constituição Política do Imperio do Brazil, de 25 de março de 1824. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm. Acesso em: 30 jan. 2023.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 25 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 31 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 24 jan. 2023.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, pra incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 24 jan. 2023.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023.

BOULOS JR., Alfredo. História: sociedade & cidadania: 8º ano: ensino fundamental: anos finais. 4. ed. São Paulo: FTD, 2018.

CODEPLAN. PDAD 2018: Pesquisa Distrital por Amostra de Domicílios. Brasília, 2019.

DISTRITO FEDERAL. Currículo em Movimento da Educação Básica. 2. ed. Brasília, DF: SEDF, 2018. Disponível em: https://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/02/Curriculo-em-Movimento-Ens-Fundamental_17dez18.pdf. Acesso em: 29 jan. 2023.

Referências Bibliográficas

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz. História: a arte de inventar o passado. Ensaios de teoria da história. Bauru, SP: 2007.

ALBUQUERQUE JR., Durval Muniz. Da lagarta a borboleta: possíveis contribuições do pensamento de Michel Foucault para a pesquisa no campo do Ensino de História. In: RALEJO, Adriana; MONTEIRO, Ana Maria (org.). Cartografias da pesquisa em ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019. p. 43-60.

BASILE, Marcello. O laboratório da nação: a era regencial (1831-1840). In: GRINBERG, Keila; SALLES, Ricardo (org.). O Brasil Imperial, volume 2: 1831-1870. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009. p. 53-119.

BENEDITO, Beatriz Soares; CARNEIRO, Suelaine; PORTELLA, Tânia (org.). Lei 10.639/03: a atuação das Secretarias Municipais de Educação no ensino de história e cultura africana e afro-brasileira. São Paulo, SP: Instituto Alana, 2023.

CAIMI, Flávia Eloisa. A História na Base Nacional Comum Curricular: pluralismo de ideias ou guerra de narrativas? Revista do Lhiste, Porto Alegre, n. 4, v. 3, p. 86-92, jan./jun. 2016.

CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008.

COELHO, Mauro Cezar; NOVO, Leonardo Castro. Temática indígena e ensino escolar de História: novas abordagens, antigos problemas. In: MENDES, Luís César Castrillon; CEREZER, Osvaldo Mariotto; RDORIGUES JR., Osvaldo; RIBEIRO, Renilson Rosa (org.). Diversidade étnico-racial e as tramas da escrita: historiografia, memória e ensino de história indígena na contemporaneidade. São Paulo: Paruna Editorial, 2022. p. 429-448.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 24. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007.

GOMES, Nilma Lino. Diversidade étnico-racial, inclusão e equidade na educação brasileira: desafios, políticas e práticas. RBPAE, v. 27, n. 1, p. 109-121, jan./abr. 2011.

GONÇALVES, Vilson André Moreira. Quadrinhos como linguagem: uma proposta metodológica. In: JORNADAS INTERNACIONAIS DE HISTÓRIAS EM QUADRINHOS, 4., 2017, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Escola de Comunicações e Artes da USP, 2017. Disponível em: https://jornadas.eca.usp.br/anais/4asjornadas/q_literatura/vilson_andre_moreira_goncalves.pdf Acesso em: 30 jan. 2023.

GRINBERG, Keila. A Sabinada e a politização da cor na década de 1830. In: GRINBERG, Keila; SALLES, Ricardo (org.). O Brasil Imperial, volume 2: 1831-1870. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009. p. 269-296.

JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, Denise (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001. p. 17-44.

MACENA, Fabiana Francisca. Raça, gênero e cidadania: inter-relações. In: MENDES, Luís César Castrillon; CEREZER, Osvaldo Mariotto; RDORIGUES JR., Osvaldo; RIBEIRO, Renilson Rosa (org.). Diversidade étnico-racial e as tramas da escrita: historiografia, memória e ensino de história indígena na contemporaneidade. São Paulo: Paruna Editorial, 2022. p. 61-82.

MATTOS, Hebe Maria. Laços de família e direitos no final da escravidão. In: ALENCASTRO, Luiz Felipe (org.). História da vida privada no Brasil: Império - a corte e a modernidade nacional. São Paulo: Companhia das Letras, 1997. v. 2, p. 337-383.

PINTO, Ana Flávia Magalhães. 200 anos de independência: Brasil não superou a narrativa de povo subalterno. 2022. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/presenca-historica/2022/09/07/200-anos-da-independencia-brasil-nao-superou-narrativa-do-povo-subalterno.htm Acesso em: 6 nov. 2022.

RIBEIRO, Gladys Sabina. “Pés-de-chumbo” e “garrafeiros”: conflitos e tensões nas ruas do Rio de Janeiro no Primeiro Reinado (1822-1831). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 12, n. 23-24, p.141-165, set.91/ago.92.

RICCI, Magda. Cabanos, patriotismo e identidades: outras histórias de uma revolução. In: GRINBERG, Keila; SALLES, Ricardo (org.). O Brasil Imperial, volume 2: 1831-1870. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2009. p. 185-231.

SILVA, Kalina Vanderlei; SILVA, Maciel Henrique. Dicionário de conceitos históricos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. p. 73-102.

Published

2023-07-24

How to Cite

MACENA, F. F. (2023). TEACHING HISTORY, ETHNIC-RACIAL AND GENDER RELATIONS: a viable experience. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 20(36), 201–219. https://doi.org/10.18817/ot.v20i36.1059