POPULAR FESTIVALS AMONG THE TSONGA: the “spectacularization” of culture in contemporary Mozambique

Authors

  • DULCÍDIO COSSA Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.18817/ot.v21i38.1125

Keywords:

Popular festivals. , Ritual. , Spectacularization.

Abstract

This work is the result of reflections from my field of research in the Tsonga cultural field, where I have been studying ancestry, rituals and popular festivals. It aims to analyze popular rituals and/or festivals in southern Mozambique as means of “spectacularization” of culture in a contemporary context. From a methodological point of view, I propose to articulate the perspectives of Van Gennep, Turner, among other authors such as Goffman, Geertz and Gluckman, to (re)think experiences of mhamba ya ukanyi, of the Gwaza Muthini party and the Marrabenta Festival.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

DULCÍDIO COSSA, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutor em Ciências Sociais

Universidade Federal de Sergipe (UFS) / Programa de Pós-Graduação Profissional em Ensino de História (PROFHISTÓRIA)

São Cristóvão, Sergipe, Brasil

 

References

CAVALCANTI, Maria. Carnaval carioca: dos bastidores ao desfile. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 1994.

CONTINS, Marcia. Prefácio II. In: COSSA, Dulcídio. Mhamba ya ukanyi (O ritual de ukanyi): uma tradição na modernidade. Beau Bassin: Novas Edições Acadêmicas, 2019. p. 15-17.

COSSA, Dulcídio. O Ritual de Ukanhy: uma tradição na modernidade. 2013. 70 f. Monografia (Licenciatura em Sociologia) – Faculdade de Letras e Ciências Sociais, Universidade Eduardo Mondlane, Maputo, 2013.

COSSA, Dulcídio. Ancestralidade, possessão e feitiçaria na África bantu: um estudo etnográfico entre os tsonga. 2021. 424 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

DURKHEIM, Émile. Les formes élémentaires de l avie religieuse: le système totémique en Austrailie. Paris: Félix Alcan, 1912.

GARFINKEL, Harold. Estudos da etnometodologia. Cambridge: Polity presse, 1967.

GEERTZ, Clifford. Um jogo absorvente: notas sobre a briga de galos balinesa. In: GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989. p. 185-213

GENNEP, Arnold Van. Os ritos de passagem. 3. ed., Petrópolis: Editora Vozes, 2011.

GLUCKMAN, Max. Custom and Conflit in Africa. Oxford: Blackwell, 1995.

GLUCKMAN, Max. “Rituais de Rebelião no sudeste da África”. Brasília, DF: DAN/UnB, 2011. (Série Tradução, v. 1).

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Editora Vozes, 2002.

NOGUERA, Renato. O poder da infância: espiritualidade e política em afroperspectiva. Momento: diálogos em educação, E-ISSN 2316-3100, v. 28, n. 1, p. 127-142, jan./abr. 2019.

TURNER, Victor. O processo ritual: estrutura e anti-estrutura. Petrópolis: Editora Vozes, 2013.

Published

2024-07-31

How to Cite

COSSA, D. (2024). POPULAR FESTIVALS AMONG THE TSONGA: the “spectacularization” of culture in contemporary Mozambique. Outros Tempos: Pesquisa Em Foco - História, 21(38), 290–311. https://doi.org/10.18817/ot.v21i38.1125

Issue

Section

Dossiê temático: Temas da História de Moçambique nos séculos XX e XXI